10 skjulte skatte på Kreta

 

Af de mange græske øer er Kreta stadig en af ​​mine favoritter. Da jeg aldrig havde været på Kreta, tænkte jeg altid på masseturisme, når jeg tænkte på Kreta. Men der er stadig så mange uopdagede steder på den største ø i Grækenland! Gennem samtaler med de lokale og ved at køre rundt i min bil fandt jeg de mest specielle skjulte skatte på Kreta. Tidligere delte jeg nogle yndlingshotspots, men jeg ville ikke lade dig gå glip af mine seneste opdagelser. Derfor deler jeg 10 tips i dag til, når du er på Kreta!


1. Den hvide landsby Loutro

Mit første Kreta-tip er Loutro: en gammel, malerisk fiskerby, hvor du kun kan komme dertil ved at sejle dertil med en båd. Her er ingen veje og derfor ingen biler. I og omkring Loutro finder du mange hyggelige taverner, du kan nyde typisk græsk arkitektur og gå smukke ruter. Vælg en af ​​de hyggelige terrasser og bestil den lokale ret 'Dakos': kretensisk brød med cherrytomater, oliven og feta. Det smager af sommer!


2. Rodakinos' fredelige strande

Strandene på Kreta kan blive overfyldte om sommeren. Men hvis du ved, hvor du skal tage hen, får du en særlig overraskelse. Mine samtaler med de lokale omkring Chania førte mig til Kretas rolige strande. På stranden i Rodakinos kan du nyde lyden af ​​bølgerne i fred. På stranden finder du småsten, men bare rolig, for der er sand i vandet. Det er et perfekt sted for familier, da du ved kanten af ​​kysten kan finde et skyggefuldt sted under træerne.


3. Venizelos mindested

Mellem Chania og lufthavnen finder du et unikt udsigtspunkt, med den bedste udsigt over Chania. Premierminister Eleftherios Venizelos og hans søn Sofoklis blev begravet på dette smukke sted. Jeg kan sidde her i timevis på en bænk og beundre udsigten over byen og havet. Hvis du er heldig, kan du også opleve et græsk bryllup der. Par bliver ofte gift her i den hyggelige kirke. Hvis du er i humør til noget sødt, kan jeg anbefale kagerne på Koukouvaya cafe. De er næsten lige så gode som udsigten!


4. De smukkeste strande i Palaikastros

Psst... Skal jeg fortælle dig en lille hemmelighed? Omkring byen Palaikastros finder du de bedste skjulte sandstrande på Kreta. På Rizovigio stranden er der altid stille, selvom det er tæt på turiststranden i Vai. På Rizovigio kan du svømme i det klare blå vand og nyde frisk fisk til frokost.


5. Anogia: Zeus' fødested

Landsbyen Anogia ligger i hjertet af Kreta. Dette sted spiller en vigtig rolle i græsk mytologi. Historien fortæller, at Zeus voksede op i denne landsby og tilbragte sin barndom der. Jeg forstår, at han valgte at blive i denne hyggelige landsby, hvor beboerne er gæstfrie og maden altid er lækker. Jeg kan på det varmeste anbefale, at du prøver den lokale specialitet med grillet lam. Produkterne er produceret i området, og de lokale er meget gode kokke! Hvis du vil vide mere om Zeus, så gå til Idean, hulen, hvor han siges at være født...


6. Nyd udsigten over historiske Phaistos

Du må have hørt om Knossos, Kretas mest berømte ruin. Men for elskere af græsk oldtid har øen meget mere at byde på. De historiske Phaistos på det sydlige Kreta går for eksempel tilbage til stenalderen. Denne bebyggelse var beboet fra omkring 4000 år før vor tidsregning, men blev ødelagt i den sene bronzealder under et jordskælv. Lige så imponerende som dette historiske vartegn er udsigten. Herfra har du en smuk udsigt over den omkringliggende dal og bjerge. Tæt på Phaistos finder du også en hyggelig cafe, som bestemt er et besøg værd for en frappé med udsigt.


7. Gæstfri kretensere i Megala Chorafia

Megala Chorafia er en hyggelig landsby nær Chania. I denne landsby er du midt i det autentiske kretensiske liv. På min adresse Marialena Villas nyder jeg at være tæt på de lokale og hyggelige værtshuse, men jeg kan også trække mig tilbage med fornøjelse på min egen private terrasse. Fra Megala Choafia har du den smukkeste udsigt over 'De Hvide Bjerge', og landsbyen ligger kun 5 minutters kørsel fra den rolige strand i Kalami!


8. Elafonisi: øen du kan gå til

Øen Elafonisi ligger på Kretas sydvestlige kyst. Øen er et beskyttet naturreservat, der har lyserøde strande på grund af økosystemet med unikke mikroorganismer. Kontrasten mellem den lyserøde strand og det turkise vand er virkelig smuk. Øen er opkaldt efter hjorten - 'Elafi'en. Disse dyr var de første til at opdage, at man kunne hoppe til øen. Det kan du stadig gøre – nogle gange uden at blive våde! Du kan parkere bilen ved Elafonissi strand og gå til øen derfra.

9. Den venetianske havn i Chania

Havnen i Chania er et af de smukkeste steder på Kreta. Havnen er historisk, hyggelig og unik. Havnen blev bygget i 1300-tallet, blandt andet som en beskyttelse mod pirater. På havnen finder du mange hyggelige caféer, værtshuse og monumenter fra forskellige historiske perioder. Selvom det kaldes den venetianske havn, finder du også osmanniske og kretensiske påvirkninger. Midt i dette historiske medley kan du nyde en afslappende aftentur. Havnen er ikke så overfyldt og derfor et ideelt tilflugtssted fra Chania.


10. Samaria Gorge: den perfekte vandrerute

Eventyrere kan forkæle sig selv ved Samaria-kløften. Nogle siger, at det er Europas længste kløft – jeg syntes i hvert fald, den var lang nok! Denne vandretur er en fysisk udfordring, men besværet værd. Under gåturen blev jeg overvældet af øens uberørte skønhed. Til denne rute har du brug for robuste vandresko, det er også tilrådeligt at stå tidligt op, så du kan undgå enhver menneskemængde. Du starter turen i 1250 meters højde og slutter efter 16 kilometer ved den smukke kystlandsby Agia Roumeli, hvor du kan slappe af i en hyggelig taverna og tage en velfortjent dukkert i havet.

Booking.com