Chalkidiki strande

 

Solstråler, der kysser mit ansigt, lugten af ​​saltvand, lyden af ​​havet og de mindste sandkorn mellem tæerne, det er mit personlige lykkeøjeblik. Hvert år glæder jeg mig til at tage på stranden som et lille barn. For mig er der simpelthen ikke noget bedre at virkelig slappe af!

Uanset om det er til en badeferie eller en aktiv ferie, som par, som enlig eller med hele familien - Chalkidiki byder på det helt rigtige for enhver feriegæst.

Lidt information på forhånd: Den græske halvø Chalkidiki er en af ​​de smukkeste feriedestinationer i Grækenland, ved siden af ​​de populære rejsemål Kreta, Korfu og Rhodos. Chalkidiki er opdelt i de tre forbjerge Kassandra, Sithonia og Athos, som også er kendt som "første, anden og tredje finger" på grund af deres fingerlignende form.

På kysten af ​​Chalkidiki, der strækker sig over næsten 550 kilometer, finder du både flade sandstrande og paradisiske bugter med klippevægge og ægte caribisk flair. De mange forskellige landskaber gør Halkidiki meget speciel for mig!

For at gøre din ferieplanlægning for den græske halvø lidt nemmere, har jeg samlet mine top 8 over de smukkeste strande i Chalkidiki. Inklusiv insider-tips!

 8. Kriaritsi strand (Sithonia)

Den første strand i Chalkidiki, som jeg gerne vil præsentere for dig, ligger på halvøen Sithonia, "mellemfingeren" på den græske ø og hedder Kriaritsi. Beliggende i den populære kystby Kalamitsi, er der en flad sandstrand, der imponerer med sin caribiske flair og også er populær blandt campister. En strandbar byder på rigelig mad på Kriaritsi-stranden.

Mit personlige højdepunkt: om morgenen kan du se solen stå op over Athos-bjerget.

 7. strand i Possidi (Kassandra) Stranden i Possidi er en af ​​de smukkeste strande i Chalkidiki af en grund. Formen på stranden er fascinerende: Possidi-stranden strækker sig næsten 3,5 kilometer over en tynd spids langt ud i havet. Da Possidi Beach er en bystrand, behøver du ikke pakke meget: Sæt dig ind i bilen, på cyklen og gå! På stedet kan du forsyne dig med mad nok til en lang dag på stranden - glem ikke solcreme! Vandsko er bestemt ikke en dårlig idé for det ene eller det andet, da sandet på Possidi Beach er lidt stenet. Det krystalklare vand inviterer derimod alle til at bade – uanset om det er med familien, som par eller singler. Mit tip: tilmeld dig en dykkertur og oplev Chalkidikis fascinerende undervandsverden. Jeg kunne ikke have forestillet mig en bedre måde at afslutte min dag på stranden på.

 6. Lagomandra Beach (Sithonia) En anden drømmende strand i Chalkidiki ligger på den sydvestlige kyst af Sithonia-halvøen. Det ligger mellem to små kystbyer, der ikke er klassiske turiststeder: Tripotamos og Elia Niktis. Nu kan du helt sikkert forestille dig, hvad den store fordel ved Lagomandra stranden er... ;) Der er en himmelsk ro, som gør stranden til et helt særligt insidertip. Især par og bryllupsrejser kan nyde sammen uforstyrret her. Liggestole kan lejes for få penge, og der er også restauranter og hoteller i umiddelbar nærhed.

5. Komitsa-strand (Athos) En af Chalkidikis smukkeste strande er uden tvivl Komitsa-stranden, der ligger på halvøen Athos. Stranden ligger i den dybe østlige del af den græske halvø. Jeg anbefaler alligevel et længere ophold i den østlige del af Chalkidiki, for her kan du stadig se uberørt natur og bjerglandskaber. Jeg fandt ud af om Komitsa Beach før min tur til Halkidiki, og jeg kunne bare ikke lade dette insidertip gå glip af... Og jeg kan fortælle dig, det er det værd! Synet af det turkise hav, de tilstødende grønne klipper og den gyldne sandstrand er simpelthen fantastisk. I princippet er en dag på stranden i Komitsa også velegnet for familier. Det er praktisk, at man kan køre helt tæt på stranden i bil, så man ikke skal have paraplyer og lignende med. Men hvad du bestemt bør tage højde for: Der er ingen offentlige toiletter eller cateringfaciliteter på Komitsa Beach. Strandene i den østlige del af Chalkidiki er ren natur!

4. Paliouri Beach (Kassandra) Den næste strand i Halkidiki, der kom på min liste, er især populær blandt familier. På næsten en kilometer kyst- og strandpromenade kan du altid finde små strandbarer og strandklubber, som giver afkøling med kolde drinks ved sommertemperaturer! Paliouri-strandens kyst er flad og bred, ideel til børn. Først efter få meter bliver det krystalklare vand dybere. Derudover er stranden let tilgængelig, hvilket også er et plus for mange rejsende. Stranden kan nås fra fiskerbyen af ​​samme navn, som ligger helt i den sydlige del af Chalkidiki, og det populære Kallithea kan også nås på 30 minutter. Med sit traditionelle flair af historiske stenhuse og på grund af byen Paliouri er det mindst lige så seværdigt som Paliouri Beach. Gå ikke glip af det!

3. Orange Beach (Sithonia) Den næste strand i Chalkidiki, som jeg gerne vil præsentere dig for, ligger lidt gemt mellem flere bugter. Orange Beach kaldes også Kavourotripes, som betyder "krabbehuller". Orange Beach består, som navnet siger, af flere bugter, der ligger ved siden af ​​hinanden. Der er altid fyrretræer langs kysten, der giver naturlig skygge. Ideel til solpauser, som du bestemt bør tage regelmæssigt! Du kan bestemme, om du vil slå dig ned på hovedstranden eller nyde idyllen i en af ​​de små vige. Jeg anbefaler familier med børn at svømme på hovedstranden, hvor sandet er jævnt.

2. Kriopigi Beach (Kassandra) Efter min mening er Kriopigi Beach også en af ​​de smukkeste strande i Chalkidiki. Ingen tvivl! Du kan slappe af mellem krystalklart vand og frodige grønne fyrretræer. Jeg nød virkelig Kriopigi Beach, især om natten! Når solen går ned og reflekteres i vandet, er det virkelig romantisk – nydes bedst sammen med dine kære. Familier vil også have det sjovt på denne strand i Chalkidiki: forældre kan læne sig tilbage, mens børnene leger på det lave vand - livreddere er til stede og holder øje med alt. Jeg gik et stykke langs Kriopigis kyst og opdagede flere smukke bugter. Så hvis du har lidt tid i bagagen, er det værd at gå en tur, og du er sikker på at finde din perfekte strandstrækning!

1. Sarti Strand (Sithonia) Kyst så langt øjet rækker: Den næste Chalkidiki strand, jeg vil fortælle dig om, er i Sarti på Sithonia halvøen. Den lange kyst har en strandpromenade, hvor du kan blande dig med folk med en kugle is og nyde en spadseretur. På den anden side byder Sarti også på masser af muligheder for en afslappende ferie. Langs kysten finder du mindre, unikke bugter, hvor du kan slappe af. Her viser Grækenland sig fra sin bedste side: krystalblåt vand, frodige grønne områder og spændende klippelandskaber gør dagen ved Sarti Beach uforglemmelig. Når du ligger her på din strandmåtte, forestiller du dig måske dig selv i Caribien. Sarti Beach er mit absolutte højdepunkt og min personlige nummer et blandt de bedste strande i Chalkidiki! Alt efter hvad du har lyst til, kan du trække dig tilbage til en af ​​bugterne eller blande dig med folk på strandpromenaden. Hvad vil du ellers have?

Booking.com